Automobilio ratų balansavimas yra svarbi procedūra, atliekama siekiant užtikrinti vairavimo saugumą ir patogumą. Jei ignoruosite šią techninės priežiūros dalį, padangos greičiau susidėvės ir gali kilti kitų neigiamų pasekmių, įskaitant sukibimo su kelio danga pablogėjimą ir sumažėjusį transporto priemonės manevringumą.
Rekomenduojamas balansavimo dažnumas
Sprendimas balansuoti dažnai priimamas pastebėjus, kad pablogėjo transporto priemonės eksploatacinės savybės ir valdymas. Tačiau kai kuriais atvejais ši procedūra bus privaloma, neatsižvelgiant į pastebimus disbalanso požymius: po tokių procedūrų kaip ratų montavimas, taip pat ratui atsitrenkus į bortelį arba įvažiavus į gilią duobę ir panašiai.
Kodėl reikia subalansuoti ratus?
Visi ratai turi tris svarbius rodiklius, kurie turi įtakos judėjimo savybėms ir kokybei:
- simetrijos ašis;
- sukimosi ašis, kurioje yra transporto priemonės svorio centras;
- teisingai išdėstyti visi ratų taškai, kurie turi būti vienodai nutolę nuo svorio centro.
Balansavimas – tai procesas, kurio metu maksimaliai sumažinamas ratų, pakabos elementų, disko ir stebulės disbalansas. Optimalios būklės ratas turi būti pastatytas taip, kad jo svoris tolygiai pasiskirstytų centrinės dalies ir sukimosi ašies atžvilgiu.
Esant disbalansui, kai kurios iš šių automobilio dalių gali nederėti tarpusavyje. Dėl to suprastėja automobilio valdymas, eksploatacinės savybės ir ilgaamžiškumas. Yra dinaminis ir statinis disbalansas. Pirmasis tipas yra dažnesnis. Jį sudaro inercijos ašies ir sukimosi ašies neatitikimas, ypač kai naudojamos plačios padangos. Statika pasireiškia, kai svorio centras pasislenka išilgai sukimosi ašies. Labai dažnai vienu metu pasireiškia dviejų tipų disbalansas.
Kaip nustatyti disbalanso buvimą? Kodėl taip atsitinka?
Pirmas dalykas, rodantis disbalansą, yra pablogėjęs automobilio valdymas. Ženklai, pagal kuriuos galite tiksliai nustatyti balansavimo poreikį:
- transporto priemonės „svyravimas” iš vienos pusės į kitą;
- automobilio galinės dalies vibracija;
- vairo traškėjimas ir vibracija.
Vibracija gali būti įvairi – nuo mažo triukšmo iki stipraus drebėjimo. Jei automobilio priekis vibruoja, vadinasi, disbalansas atsirado priekiniuose ratuose, jei galas – problema greičiausiai yra galiniuose ratuose.
Kitas netiesioginis disbalanso požymis – padidėjusios degalų sąnaudos. Tai ypač pastebima važiuojant dideliu greičiu. Kalbant apie disbalanso priežastis, dažniausiai minimos yra padangos. Jei padangos labai susidėvėjusios, turi protektoriaus rašto defektų (pvz., nevienodo aukščio), labai skiriasi jų šoninių sienelių plotis arba jos buvo nekokybiškai remontuotos, tikimybė, kad padangos bus išsibalansavusios, yra labai didelė. Dažniausiai pasitaikančios priežastys yra rato ratlankio deformacija, paties rato defektai.